Aleksandra Domanović

BIO

https://www.tanyaleighton.com/artists/aleksandra-domanovic

 

DELO NA RAZSTAVI

Turboskulptura (epilog), 2024
HD video, zvok, 30′

 

V delu Turboskulptura (epilog) (2024) se Aleksandra Domanović poglobi v relativno neznani fenomen spomenikov slavnežem, ki so postali priljubljeni na začetku 21. stoletja na zahodnem Balkanu, kot na primer spomenik Bruceu Leeju, postavljen v Bosni in Hercegovini leta 2005, in spomenik Rockyju Balboi v Srbiji leta 2007. Film v esejističnem slogu raziskuje, kako je tem državam postalo postavljanje spomenikov slavnežem način za distanciranje od spomina na vojne v Jugoslaviji. Umetnica razkriva, da lahko začetke tega trenda povežemo z vzponom turbofolka, hibrida med zahodno techno in lokalno tradicionalno glasbo, ki se je uveljavil med kampanjami etničnega čiščenja Slobodana Miloševića in njegovih sozarotnikov. Domanović prikaže genealogijo turbofolka v glasbi, arhitekturi in spominskih obeležjih in trdi, da turbofolk ni le glasbeni žanr, temveč tudi nacionalistično-estetski impulz, ki se je na zahodnem Balkanu obdržal vse do danes v obliki postavljanja spomenikov slavnežem – v fenomenu, ki potomcem izvajalcev pobojev omogoča, da namerno pozabljajo na vojne in hkrati usmerjajo svoj nacionalizem v domnevno apolitično obliko umetnosti. Turboskulptura (epilog) (2024) se tako ne le poglobi v humorno zgodbo o tem, kako si je Postjugoslavija prilastila zahodno izumetničenost, ampak tudi preučuje, kako njeni narodi skušajo spodbuditi zgodovinsko amnezijo.